El proyecto de vida como eje transformador del currículo en las instituciones del Sistema Educativo Arquidiocesano de Bogotá

Luisa Fernanda Pulido Rodríguez, Viviana Galvis Silva

  • Editorial Universitaria Unimonserrate
Keywords: Life project, Curriculum, Identity

Abstract

This article focuses on presenting part of the results obtained so far from the research that is being carried out at the Unimonserrate University Foundation, on the Life Project "LIFE PROJECT - SEAB: Building a path for human development integral, transversal and transformative” will talk about how this commitment has impacted the different institutions of the Archdiocesan Educational System of Bogotá. Emphasizing the Life Project strategy, it is analyzed in relation to the SEAB pedagogical proposal and examines how it has influenced the curricular transformations of each institution that is part of the system.

References

Arquidiócesis de Bogotá. (2014). Documento No. 5 El paradigma de evangelización en la arquidiócesis de Bogotá: fundamentos teológicos - pastorales. https://planebogota.com/centro-de- informacion/articulos/documento-no-5-el-paradigma-de-evangelizacion-en-laarquidiocesis-de-bogota-fundamentos-teologicos-pastorales
Confederación Interamericana de Educación Católica. (2020). Principios de la Educación Católica. CIEC. https://ciec.edu.co/principios- de-la-educacion-catolica-2/
Contreras, J. y Pérez de Lara, N. (Comps.). (2010). Investigar la experiencia educativa. Morata.
Creswell, J.W. (2009). Educational Research.Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. (4 Ed.). University of Nebraska– Lincoln.
D’Angelo, O. (2003). Proyecto de vida y desarrollo integral humano. Centro de Investigaciones Psicológicas y Sociológicas.
D’Angelo, O. (2005) Ética Formación para el desarrollo de Proyectos de vida reflexivos y creativos en los campos social y profesional. Revista crecemos internacional, 5(2), 1-25.
Flores Macías, G. (2018). Metodología para la Investigación Cualitativa Fenomenológica y/o Hermenéutica. Revista Latinoamericana de Psicoterapia Existencial: un enfoque comprensivo del ser, 17.
Gamboa, S. (2015). El SEAB, una apuesta pedagógica para consolidar una comunidad que educa con sentido. Revista Nuevas Búsquedas, 1, 36-43. https://www.unimonsemrate.edu.co/wpcontent/uploads/2018/02/revista-virtual-nuevas-busquedas-SEAB.pdf
González, L. J. (1988). Antropología: perspectiva latinoamericana. Ed. USTA.
Morin, Edgar. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
Morin, Edgar. (1994). Cultura del Nuevo Conocimiento. En P. Watzlawick, Paul y P. Krieg. El ojo del observador. Contribuciones al constructivismo. Gedisa.
Múnera, M.C. (2007). Resignificar el desarrollo. Escuela del Hábitat.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2014a). Dimensiones del Proyecto de Vida. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2014b). Sistema Conceptual Pedagógico. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2014c). Una propuesta un camino. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2015). El Proyecto de Vida. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2019a). Fundamentos y posibilidades de la bitácora en la construcción de mi proyecto de vida. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2019b). PE-SEAB. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2021). Documento General Formación Humano-Cristiana. Proyecto de Vida. SEAB.
Orbegozo, P. (2015). Calidad: otro de los retos del sistema educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. Revista Nuevas Búsquedas, 1, 52-61. https://www.unimonserrate.edu.co/wpcontent/uploads/2018/02/revista-virtual-nuevas-busquedas-SEAB.pdf
Published
2023-12-15
How to Cite
UnimonserrateE. U. (2023). El proyecto de vida como eje transformador del currículo en las instituciones del Sistema Educativo Arquidiocesano de Bogotá. Revista Hojas Y Hablas, 1(24), 81-94. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/419
Section
ARTICLES