Autonomía en clave de una educación transformadora

Carolina Cruz Romero, Stephany Gómez González, Carolina Guayazán Jaimes

  • Editorial Universitaria Unimonserrate
Keywords: Benposta, self-governance, autonomy, youth, self-education

Abstract

Exposing experiences that children and adolescents live through autonomy and self-government in Benposta Nación de Muchach@s is to recognize a youth training proposal that promotes art in a self-governing model as an alternative for the construction of political subjects. These reflections, a product of the systematizing exercise based on Jara's (2018) methodological proposal, had the purpose of understanding the voices and experiences of the students, through the reconstruction of their testimonies; recognizing the meaning they give to their time in this community and highlighting a training proposal that transcends the formality and rigor of the traditional school.

References

Benposta Nación de Muchach@s (2018). Documento de Referenciación del Plan de Acción Institucional (PAI). Benposta.
Chavarría, E. y Robledo, L. (2013). Estrategias de intervención a partir del principio de autogobierno escolar: Institución Educativa Bello Oriente, Medellín. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (38), p. 103-106. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194225730008.pdf
Gallegos, M. (2019). Autonomía, autogobierno y autogestión integral de la vida, como alternativas políticas. Vínculos, sociología, análisis y opinión, 13, 47-63. http://www.vinculossociologiaanalisisyopinion.cucsh.udg.mx/index.php/VSAO/article/view /7473
Domínguez del Campo, M. (2016). El autogobierno: una aproximación conceptual a la toma de decisiones y la voluntad en el camino del cuidado. Ene, revista de enfermería, 10(2). https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2016000200010
Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias. Práctica y teoría para otros mundos posibles. Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano (CINDE). https://cepalforja.org/sistem/bvirtual/wp-content/uploads/2019/09/La- Sistematizaci%C3%B3nde-Experiencias-pr%C3%A1ctica-y-teor%C3%ADa-para-otros- mundos-posibles.pdf
Jaramillo, R. y Vélez, G. (2004). Autonomía escolar y calidad: estudios de caso en la educación oficial de Antioquia. Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, XVI(38), 131-137. http:// aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/indexhp/revistaeyp/article/viewFile/7281/6727
Quintero, M. (2005) Alexander Sutherland Neill: Un acercamiento a su vida y obra. Cuadernos pedagógicos, 26, 127-147. https://revistas.udea.edu.co/index.php/cp/issue/download/3468/Cuadernos%20Pedag%C3%B3gicos%20%2326%20-%20PDF
Quiñones, J. (2020). Bakunin y la política como exaltación del autogobierno: potencialidades y limitaciones. Ciencia Política, 15(30), 229–245. https://doi.org/10.15446/cp.v15n30.88282
Published
2023-12-15
How to Cite
UnimonserrateE. U. (2023). Autonomía en clave de una educación transformadora. Revista Hojas Y Hablas, 1(24), 177-183. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/426
Section
ARTICLES